Scroll Top
logo tacereklamowe.pl, opis case study kradzieży treści grafiki i zdjęć
logo tacereklamowe.pl, opis case study kradzieży treści grafiki i zdjęć

STUDIUM
PRZYPADKU

Poniższe Case Study opisuje przypadek kradzieży treści ze strony internetowej tacereklamowe.pl w celu budowy zaplecza do pozycjonowania stron o podobnej tematyce.

OCZEKIWANIA

Oczekiwanym rezultatem było zaprzestanie naruszeń oraz wypłacenie zadośćuczynienia za kradzież własności intelektualnej.

ROZWIĄZANIE

Podjęcie działań OSINTowych, które pozwoliły zidentyfikować firmę która dopuściła się naruszenia oraz dwukrotne uzyskanie zadośćuczynienia za naruszenia.

Obecnie na stronie tacereklamowe.pl znajduje się strona, która jest powiązana z opisanym case study.

Spis treści

OPIS TACEREKLAMOWE.PL

Strona tacereklamowe.pl zawiera ofertę agencji WHY NOT dla branży horeca (ang. Hotel, Restaurant, Catering/Café).

HoReCa jest połączeniem sektora gastronomicznego i  hotelarskiego, czyli miejsc w których ludzie bywają coś zjeść, spotkać się prywatnie lub biznesowo, zrobić zakupy, etc. Jest to idealne miejsce do kreowania pozytywnego wizerunku marki, promowania produktów przez środki przekazu takie jak tace reklamowe używane przez pracowników branży horeca.

Agencja WHY NOT zajmująca się e-commerce, ale będąca także właścicielem tacereklamowe.pl, pomaga w przygotowaniu projektów i ich graficznej obróbce na potrzeby oznakowania produktów. Specjalizuje się w tacach barowych i restauracyjnych z nadrukami reklamowymi. Tace reklamowe można też używać jako nośniki reklamowe podczas eventów czy działań promocyjnych w supermarketach.

Oferowane tace reklamowe są produkowane przez renomowane fabryki z całej Europy, Azji czy USA.

Treści na stronie tacereklamowe.pl to połączenie własnych tekstów, własnych materiałów graficznych, zdjęć stockowych, packshotów od producenta czy danych technicznych od producenta.

tace tacereklamowe.pl, opis case study kradzieży treści grafiki i zdjęć

KRADZIEŻ MATERIAŁÓW

Przypadek kradzieży zdjęć ze strony tacereklamowe.pl to typowy przykład hotlinkowania. Definicja hotlinkowania za Wikipedią:

Hotlink – technika budowania serwisu internetowego w oparciu o zasoby należące do innych serwisów. Mowa tutaj o zajmujących przepustowość i miejsce na serwerze plikach multimedialnych, plikach graficznych, plikach archiwalnych lub programach komputerowych.
Przykładowo, strona YouTube.com oferuje filmy do ściągnięcia; Alternatywna strona, o nazwie np. "abc.pl" umieszcza na swojej stronie linki do filmów, znajdujących się serwerze YouTube.com. W tym wypadku internauta klikając na łącze na stronie abc.pl, w rzeczywistości ogląda film ze strony YouTube.com. Tym samym zajmuje przepustowość strony YouTube.com, za którą właściciele witryn są rozliczani.

Agencja WHY NOT przypadkiem odkryła materiały graficzne i zdjęcia (ze strony tacereklamowe.pl) na wielu różnych stronach, które do niej nie należały. Od tego momentu rozpoczęły się działania OSINTowe.

PODJĘTE DZIAŁANIA

Opisane w tym dziale działania białego wywiadu miały na celu pozyskanie jak największej ilości danych pozwalających zidentyfikować złodzieja, określić skalę nadużyć, ustalić motyw kradzież i wykorzystania kradzionych materiałów.  

Zebrane dane zostały przeanalizowane, poddane selekcji, a następnie odpowiednio skatalogowane i zabezpieczone oraz przygotowane pod kątem potencjalnego pozwu sądowego.

ilustracja do podjętych działań OSINT
SKALA NADUŻYĆ

W pierwszej kolejności zostały podjęte działania mające na celu ustalenie skali nadużyć. Pomogła w tym analiza obciążenia serwera i narzędzi analitycznych - wskazywały one na większe zużycie transferu danych mimo braku zwiększonej ilości odwiedzających stronę. 

Narzędzia analityczne oraz logi serwera wskazały listę stron, które nielegalnie wykorzystywały zdjęcia i grafiki z serwera Agencji WHY NOT.

1.
FIRMA KRADNĄCA MATERIAŁY

Mając wykaz stron które wykorzystują zdjęcia z serwera strony tacereklamowe.pl można było zidentyfikować właściciela domen / stron.

Firmą kradnącą zdjęcia i grafiki okazała się firma SEO / SEM, która zbudowała całe zaplecze stron pozycjonujących o różnym charakterze w oparciu o kradzione materiały. Zaplecze pozycjonujące było wykorzystywane do pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych konkurencji tacereklamowe.pl.

Przed podjęciem korespondencji, w ostatnim etapie, została stworzona wycena wartości skradzionych materiałów oraz utraconych korzyści poprzez pozycjonowanie konkurencji za pomocą tychże materiałów.

2.
KORESPONDENCJA

Po zabezpieczeniu dowodów naruszeń własności intelektualnej, została skierowana korespondencja do firmy pozycjonującej oraz do firmy konkurencji, która nie była świadoma całego procederu, a która korzystała na całym procederze. W korespondencji Agencja WHY NOT zażądała zaprzestania naruszeń oraz wypłacenia zadośćuczynienia, w przypadku braku podjęcia działań sprawa miała zostać skierowana na drogę sądową.

Korespondencja z firmą SEO / SEM która dopuściła się naruszeń ograniczyła się do kilku e-maili. Firma nie wypierała się działań poza granicami prawa, zobowiązała się do wypłaty zadośćuczynienia oraz zaprzestania naruszeń.

3.

PODSUMOWANIE CASE STUDY

REZULTATY

Przeprowadzony wywiad OSINT, zebrane i zabezpieczone dowody, merytoryczne uzasadnienie oraz  wycena były na tyle mocnymi argumentami, że korespondencja ze złodziejem była bardzo krótka.

Firma momentalnie zadeklarowała zaprzestała naruszeń w ciągu dwóch tygodni oraz wypłaciła zadośćuczynienie.

Po miesiącu, została przeprowadzona kontrola, która wykazała, że nie wszystkie naruszenia zostały usunięte. Wówczas ponownie zostało skierowane żądanie zaprzestania naruszeń oraz wypłaty zadośćuczynienia za nowe naruszenia. Firma SEO / SEM ponownie zadeklarowała zaprzestała naruszeń w ciągu dwóch tygodni oraz wypłaciła zadośćuczynienie. Kontrola po kolejnym miesiącu nie wykazała już naruszeń.

Dodatkowo nieetyczne praktyki nie spodobały się konkurencyjnej firmie której stron były pozycjonowane za pomocą kradzionych materiałów co skutkowało zerwaniem współpracy z firmą od pozycjonowania.

Dzięki podjętym działaniom właściciel tacereklamowe.pl uzyskał satysfakcjonujące go rezultaty – zaprzestanie wykorzystywania autorskich materiałów graficznych oraz gratyfikacja finansowa za naruszenia.